Risico's
Jeugdzorg
De hervormingsagenda jeugd is een plan om de jeugdzorg te verbeteren en de kosten te verlagen. De (financiële) gevolgen hiervan zijn echter nog onduidelijk.
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Het gebruik van WMO-maatwerkvoorzieningen neemt toe door vergrijzing en senioren die langer thuis moeten blijven wonen. Personeelskrapte bij uitvoerende zorginstellingen kan ertoe leiden dat de gemeente in onvoldoende mate laagdrempelige zorg aan kwetsbare inwoners kan aanbieden.
Ontwikkelingen Werkplein Hart van West-Brabant
De toenemende aanspraak op bijstandsuitkeringen kunnen tot gevolg hebben dat het rijksbudget voor uitkeringslasten niet
toereikend is.
Capaciteit en snelheid van bouwprocessen, inclusief partijen die verantwoordelijk zijn voor de NUTS voorzieningen
Het bouwen van 300 woningen per jaar, onder andere in de nieuwe wijk Haansberg, kan vertraging oplopen door bijvoorbeeld een tekort aan bouwmaterialen, arbeidskrachten en problemen bij de uitgifte van bouwvergunningen. Vooralsnog is de levering van nutsvoorzieningen gegarandeerd.
Ruimtelijke planning en gemeenschapsbetrokkenheid
Het creëren van een woon- en leefomgeving die uitnodigt tot activiteit en ontmoeting vereist zorgvuldige ruimtelijke planning en betrokkenheid van de gemeenschap. Het risico bestaat dat de plannen niet voldoen aan de behoeften en verwachtingen van de bewoners.
Complexiteit van infrastructuurprojecten
Het uitvoeren van grote infrastructurele projecten kan complex zijn vanwege technische en financiële beperkingen, wat de volledige uitvoering kan belemmeren.
Krapte arbeidsmarkt
Door krapte op de arbeidsmarkt en de vergrijzing wordt het een uitdaging om medewerkers aan te trekken, te behouden en te ontwikkelen. We willen een aantrekkelijke werkgever zijn. Het risico is dat we onze doelstellingen niet realiseren en dat we onze wettelijke taken niet voldoende kunnen uitvoeren.
Privacy en gegevensbescherming
De gemeente beheert veel gevoelige (persoons) gegevens. Risico’s van informatiebeveiliging/privacybescherming door bijvoorbeeld hacking, phishing of ongeautoriseerd gebruik van onze systemen of datalekken nemen toe. Pogingen nemen toe maar ook onze maatregelen worden beter en scherper. Het gaat hier om zowel de technische kant van een goede beveiliging als ook om de gedragskant, hoe onze medewerker hiermee omgaan en alert op zijn. We zorgen ervoor dat de medewerkers zich hiervan bewust zijn. Risico is imagoschade, verlies van vertrouwen in de overheid, het lekken van data, kosten om gegevens terug te krijgen en/of boetes. Ook de dienstverlening kan (deels) stil komen te liggen.
Financiële onzekerheid (algemene uitkering / formatie)
Etten-Leur wil graag een financieel gezonde gemeente zijn. De algemene uitkering van het Rijk is onze grootste bron van inkomsten. Hiermee dekken we onder meer de uitgaven die we doen bij de uitvoering van taken die door het Rijk aan de gemeente zijn opgedragen. Het gaat onder meer om uitgaven van de Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdzorg, maar ook investeringen in onderwijshuisvesting en infrastructuur. In 2022 besloot het kabinet om vanaf 2026 deze algemene uitkering aan gemeenten te korten voor in totaal € 3 miljard. Dit betekent dat we niet alle kosten voor de uitvoering van opgedragen taken kunnen dekken. Ook voor de gemeente Etten-Leur betekent dit dat er tekorten ontstaan in de begroting. Als deze korting niet wordt ingetrokken is het risico dat we ambities uit het raadsprogramma deels of niet kunnen waarmaken en we wellicht moeten bezuinigen op de uitgaven.
Financiële en technische haalbaarheid duurzaamheid
Het stimuleren van de verduurzaming van 3.000 woningen brengt risico's met zich mee, zoals hoge kosten, technische uitdagingen, en mogelijke weerstand van bewoners.